Szubjektiv Pipa Klub

Pipa, dohány meg minden ami ehhez köthető

Pipa tisztitas - az en verziom

2018. április 27. 21:22 - SzubjektivPipas

Az egyik legvonzobb reszlet szamomra ebben a hobbiban maga a felkeszules, az eszkozok rendezgetese, igy a rendszeres tisztitas szamomra nem teher, inkabb kellemes elfoglaltsag. Ahogyan mar korabbi posztokban is emlitettem, en fokent a dohanyok, izek, aromak sokfeleseget keresem a pipazasban - a pipak gyujtese nem izgat. Nem gondolom, hogy a jelenlegi 3 briar es 3 egyszeru corn cob pipa melle tovabbiakat kellene vennem. Mindegyik pipa egy bizonyos tipusu dohanyra van allitva - a hajlitott Vauen az aromatikus, az egyenes az oriental dominans english, a Savinelli a VaPer dohanyokat varja es egy-egy corn cob pipat tartok fent tiszta virginia, latakia dominans english es erosebben aromatikus dohanyokra. Ez idaig mukodott, most azt gondolom ez igy boven jo nekem.

A tisztitas kapcsan a tonnyire Youtube-on latott modozatok kozul probaltam kivalasztani azt a modszert ami nekem praktikusnak es eredmenyesnek tunt, az alabbiakban ezt szeretnem megosztani. A tisztitasra nem hasznalok mast mint a tisztiszalat, a pipaszerszamot es a tiszta alkohol/scotch whisky kevereket.

img_0289.jpg

Eloszor is, par alapveto adottsag ami befolyasolja a tisztitasi szokasaimat: minden pipam filteres, es minden pipazas utan filtert cserelek. Ez igy van a corn cob-ok egyszeru papir filtereivel, a 9mm-es Dr. Vauen filterekkel de ugyanigy jarok el a Savinelli balsafa szuroivel is mert nem visz ra a lelek, hogy a nedves filtert kiszaritsam es ujra betegyem a pipaba. Tul keveset pipazom ahhoz, hogy egy hasznalt filter rontsa el az izelmenyt....

A masik fontos es egyszerusito adottsag, hogy direkt rusztikus briar pipakat valasztottam az egyszeru corn cob-ok melle, ami megsporolja szamomra a kulonbozo waxolasi es egyeb feluletkarbantartasi koroket ami egy fenyes feluletu pipanal valoszinuleg szukseges lenne.

Nezzuk tehat az alap tisztitas lepeseit, ezt minden tomet utan megcsinalom:

  • Termeszetesen tartom az alapszabalyt – sosem szerelek szet meg meleg pipat. A hasznalat utan kiutom belole a hamut, az elegetlen dohany maradvanyokat, es leteszem lehulni, lehetoleg szobahomersekleten

 

  • Miutan a pipa kihult, letekerem a szarat es kiveszem a hasznalt filtert ami minden esetben megy a kukaba

 

  • Eloszor is a pipaszerszam kis kanalat hasznalva finoman, vigyazva a kepzodo carbon cake-re atkavargatom a kazan falat, ez lehozza az esetlegesen felragadt dohanyleveleket

img_0292.jpg

  • A tisztitashoz teljesen altalanos, konuszos, azaz arànyosan vastagodo, normal hosszusagu tisztitoszalat hasznalok. Probaltam en mar tobb fajtat, de a feleves palyafutasom alatt meg nincs “egyetlen tuti” -  Blitz, Vauen, Peter Heinrichs...tokmindegy, csak szivja a nedvesseget es ne hagyjon tul sok szoszt a kazanban

 

  • A jelenlegi pipaimnal a tisztitoszal vastagabb vege is szepen befuzheto a kazanig, azaz a fustfuratot is alaposan meg tudom tisztitani az ott megulo nedves trutymotol. Ennek kapcsan mindenkeppen meg kell emlitenem, hogy az elso honapban nem jutottam el meg idaig. Alaposan kitsztitottam a kazant es a szarat de nem forditottam figyelmet a fustfuratra – erre a hiannyossagra akkor jottem ra, mikor ugy egy honap hasznalat utan a szepen megtomott pipam nem szelelt normalisan. Nem tudtam mi a gond, hiszen minden hasznalat utan gondosan tisztitottam. Ekkor jott nagyon jol Kezdo Pipas blogja aki leirja az egyszeru megoldast a zoldfulu problemajara. A klasszikus 3-as pipaszerszam levegoztetesre hasznalt pipatuje tokeletesen alkalmas a fustfurat tisztitasara. A tut a szàr iranyabol attolva a fustfuraton a kazanig tokeletesen alkalmas a bent ragadt katranyszeru mixtura eltavolitasara. Ezt persze csak egyszer jatsza el a kezdo pipas, utana mar termeszetesen beleveszi a standard tisztitasi folyamatba a tisztitoszal atfuzeset, igy nem kell tobbe a pipatu...legallabis erre a feladatra :-)

 img_0300.jpg

  • A tisztitas soran altalaban 4-5 szalat is elhasznalok, igyekszem alaposan kipucolni a kazant es a szarat, kozben a tenyeremez utogetve megbizonyosodom arrol, hogy a meglazitott korom, hamu, dohany darabkak valoban el is hagyjak a kazant

img_0303.jpg

A fenti tehat a rendszeres, minden pipazas utan vegrehajtott tisztitas. Ezen felul 2-3 hetente meg egy kort csinalok amely soran egy 70%-os alkohol es minimalis scotch whisky keverekebe martogatott tisztitoszalakkal “lefertotlenitem” a kazant, es a szarat. Vigyazok persze arra, hogy a pipa kulso feluletere (kiveve persze a szarat amit attorlok az oldattal) ne keruljon az alkoholbol. Persze, az en matt, rusztikus briar pipaimnak nem nagyon tud artani, de azert ugye jobb a bekesseg :-)

A pipaim a fenti tisztitas eredmenyekent jo illatuak, jo izuek, es amenyire ezt meg tudom itelni szep, egyenletes carbon cake-et neveluk rajtuk. Batran ajanlom a fenti folyamatot, nekem bevalt.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szubjektivpipas.blog.hu/api/trackback/id/tr6713831584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabe B. 2018.04.28. 07:34:18

Irígylésre méltó kazántér:)
Minden tiszteletem a munkáért.
Lám van hova fejlődnöm:)

s44px2 2019.01.14. 17:19:53

Szia!
Én is az alkoholos tisztítást végzem a pipáimmal. Sajnos az első próbálkozásom a pipa repedéséhez vezetett, mert a 72% - os alkoholtól megdagadt a briar. Azóta 96%- os alkoholt használok. Natúr sóval feltöltöm a kazánt és felöntöm alkohollal. Néhány óra áztatás és kevergetés. Ezután szellőztetem a pipát és jöhet a polírozás.
Nagyon jók az írásaid!
Sok sikert és kitartást a munkához.

SzubjektivPipas 2019.01.14. 18:48:26

Szia, koszonom szepen a visszajelzest :-) orulok ha olvasod a blogot es talalsz benne erdekes posztokat. Nekem a tiszta alkohol - es most megint megneztem, nekem ez 70%-os gyogyszertari alkohol - es whiskey keverek jol mukodik, de csak a szalat martom az alkoholba es azt is “lehuzom” az uveg szajan, hogy ne tocsogjon. Udv: Peter
süti beállítások módosítása