Szubjektiv Pipa Klub

Pipa, dohány meg minden ami ehhez köthető

Pipas Arcok - Farago Timea

2018. szeptember 08. 13:16 - SzubjektivPipas

ft.jpg

Nevjegy:  

Farago Timea, avagy Timi

Konstans 18 eves, egy tunderi kislany edesanyja. Civilben tanarno a Wurzburg-i egyetemen es nem mellekesen, sot, hangsulyozottan pipas. Szervez, segit, valaszol, uj tagokat udvozol, megoszt - faradhatatlanul. Nem igazan erdeklik pipas hitteritok, a szcena megmondo emberei – a sajat tapasztalatban es az egyeni izlesben hisz. Nagyon sok, kulonleges pipaja van es nem boldog ha otthoni dohanykeszlete 15kg ala csokken. Sajnos a beszelgetes ezuttal irasban zajlott, de ettol fuggetlenul nagyon erdekes volt – fogadjatok szeretettel.

A Facebook megnyilvanulasaid alapjan egy orokmozgo, mindig aktiv es rendkivul szines egyeniseg vagy. Mit erdemes tudnunk rolad? Elmondanad par szoban, hogy ki vagy, mit csinalsz, ha eppen nem pipazol?

Ez az illúziód – ugyanis azért néha tényleg alszom is – három tényezőből áll össze. Az első az, hogy jól választottam szakmát. A tanár nem tud megöregedni, mert folyton pörögnek körülötte a fiatalok és egyszerűen muszáj velük pörögnie. Másodjára, de nem másodsorban van saját gyerkőc is, aki szintén nem az a fajta, aki órákig jól elvan egy sarokban. Harmadikként pedig meg kell állapítanom, hogy szeretnek az istenek: engem folyton fantasztikus emberek vesznek körül. Nem tudom, minek köszönhetem ezt, hogy megszűnik-e egyszer az égiek kegye, de tény, hogy nincs egy unalmas ember sem a környezetemben. És ezeket mind tagadhatatlanul nagyon élvezem.

Miota eltek kulfoldon, hogyan lettel tanar Nemetorszagban? Mit tanitasz?

Az, hogy tanítanak, tanulok és tanítok, életreszóló folyamat. Ha azt kérded, mióta van papírom is róla, hogy szabad valami újat mutatnom érdeklődő embereknek, annak a dátumát meg tudom mondani neked: 1999 áll az első diplomámon. Azt is meg tudom mondani neked, milyen okosságok terjesztésére szólnak ezek a papírok: magyar-német-drámapedagógia. Sokat éltem külföldön, Bécstől Münchenig, Tiranától Kölnig, szívesen és sokat utazom és az, hogy két éve ismét a németeknél élünk, ennek az örökmozgásnak a természetes folyománya.

ft1.jpg

Nem tudom nem megkerdezni – es valahol lattam, hogy ironikusan te is emlitetted mar ezt – valoban ufo-kent tekintenek az emberek a pipazo nore? Tapasztalsz-e barmilyen fura reakciot ezzel kapcsolatban?

A pipás nő figurája tagadhatatlanul polarizálja a közvéleményt. Értelmesebb átlagember a pipás nő három alaptípusát ismerheti: az angol királynőt, a polgárpukkasztó hippit, az emberi jogi harcos kékharist, valamint a csutkapipás cigányasszonyt. Ez azért három eléggé egymástól elhatárolható réteg és szerintem én egyikbe se férek bele kinézetem alapján. Vannak határozottan pozitív és kiugróan negativ tapasztalataim. Utóbbiak miatt csak nagyobb, elfogadó vagy kifejezetten pipásokból álló társaságban tömök nyilvánosan pipára vagy magányosan valahol a természetben. Egyébként pedig fotelpipás vagyok. Több diákom vált pipázóvá felnőttként, de szerintem nem agitáltam – vagy nem nagyon harsányan. Egyszerűen autentikusan voltam boldog a pipámmal a jelenlétükben és ha kérdeztek róla, hát válaszoltam.

Nem mesélek negativ történeteket, mert némelyiket szívesen elfelejteném. Kedveset mesélek: 20 éve a British Museum lépcsőjén a mögöttem üldögélő spanyol sráctól kaptam egy egész doboz gyufát, amikor meglátta, hogy előásom a pipatatáskát. Nem akarok vitatkozni az emberekkel, nem akarom bizonygatni, hogy: ez nem e-pipa, nem füvet szívok benne és nem vagyok hipster, gender-lady, se szüfrazsett és nem nyomom el a férjemet. 28 éve pipázom és sose mozgattak különösebben a divatjelenségek. Összefoglalva: elég szuverénnek gondolom magam ahhoz, hogy bátran pipázzak otthonom csendes magányában és közben meg Szubjektívpipás blogján osszam a nagy virtuális publikum előtt az okosságokat :-)

Miota pipazol, honnan jott a hobbi otlete? Ki adta a kezedbe az elso pipat?

Az érettségi évében biztosan pipáztam már – 1990 -, mert van egy osztályfőnöki intőm az iskola területén való pipázásért. Naná, mert a többiek megláttak a tanárt, eldobták a cigit, bekaptak egy rágót és vigyorogva Csóktanárnő, nekem meg füstölt a pipa a zsebemben. Pipás nagyapámnak nem volt fiú-unokája, engem meg már akkor is Faragónak hívtak, szóval érdekelt minden, ami fából van.

Emlekszel meg az elso dohanyodra?

Svejk fajkovy tabak- brrrr, de ritka pocsék volt. Meg Amphora, meg Borkum. És a Sunday’s Fantasy volt a csúcsok csúcsa, a Váci utcába jártam érte és elvitte a fél ösztöndíjamat.

ft4.jpg

Jelentosen leegyszerusitve a pipasok archetipusait, az egyik csoportot a pipak gyujtese, a minel tobb pipa beszerzese, a masikat inkabb a minel tobb dohany kiprobalasa motivalja. Te melyik tipusba sorolnad magad?

Egyszer azt az aforizmát hallottam egy macskás barátnőmtől, hogy az egy háztartásban található macskák száma sosem konstans. A macskákhoz nem értek, de a pipákra nálam ez feltétlenül igaz. Jelenleg hálistennek már csak 55 pipám van, de az évek során legalább félezer ment át a kezem alatt. Nem minél többet gyűjtök, hanem minél több olyat, ami megszólít, ami hozzám nő, amihez hozzánövök. Ami ezeknek a szubjektív kritériumoknak nem felel meg, az távozik. Mivel felhőtlenül kikapcsol az estate-pipák felújítása és a meglévők polírozása, újrapácolása, rusztikolása – nomen est omen -, nincs gondom a rotációval.

Amit Mayer Béla barátom nem akar elhinni: 26 évig nem szívtam ugyanazt a dohányt kétszer. Jó, az elején talán, akkor azt szívtam, amit kapni lehetett, meg amit meg tudtam fizetni. A 27. évben lett allday-dohányom, amiből mindig kell legyen itthon, de amellett is van mindig nyitva 3-13 más dohány. Ebből is látszik, hogy öregszem. A dohányelemzéseken nagyokat tudok kacagni, számomra a dohány egyetlen fokmérője, hogy ízlik-e nekem. És megkóstolok bármit, a Tambolakától a Frosty Mintig, mert ki tudja, miből lesz a cserebogár.

Vagyis a dolgokat jelentősen leegyszerűsítve: én vagy mindkét archetípusba tartozom vagy a tipizálásnak archeo – és sztereotipikusan rám nézve a világon semmi értelme :-)

Kitol, honnan tanultad az alapokat?

Mivel magányos pipás vagyok és bibliofil, hát könyvből. Manfred Schultztól Hochrainig, Dunhillen át Király Gézáig mindent elolvastam a pipa anatómiájáról, működéséről és technikájáról, ami elérhető volt és aztán – rátömtem.

ft2.jpg

Mit tartasz ebben a hobbiban a legnehezebbnek egy kezdo szamara? Mit javasolnal annak, aki most kezd ismerkedni a pipazassal?

Most nagyon direkt leszek, de én bizony semmit sem javasolnék. Dohányt se ajánlok, pipát se, ha megkérnek, elhárítom. Ugyanis én se hallgatok senkire. Mindenki legyen oly jó bátornak lenni és tanulni a saját döntéseinek konzekvenciáiból. A hideg ráz a pipapápáktól, akik mindenkire nézve tudják az egyedüli tutit és minden más unorthodox. Konkrét kérdésre szívesen válaszolok, de általános tanácsokat nem tudok adni. Ess túl a szarvasbőrnyelv-effekten, szívj mindenféle dohányt, sózzanak rád low end-pipákat, igyál pipázáshoz tejet, egyél utána diót, sajtot és heverj ki minden gyerekbetegséget és kísérletezd ki a saját utadat.

A klasszikus ajánlások – kezdd aromatikkal, kezdd tajtékbetétes pipával, kezdd csutkával, járasd be natúr virgával, legyen fatömködőd, gyufával gyújts, tömködd így-úgy, ne kezdd flake-kel, rope-pal, twist-tel… – mind lehetnek jók vagy rosszak attól függően, hogy miféle fából faragták…na, nem a pipát. A pipást.

Lattam rengeteget olvasol, es ha jol lattam, aktiv konyvtarba jaro is vagy. Mi az / ki az amit/akit szivesen olvasol, illetve melyik konyv volt rad a legnagyobb hatassal azok kozul, amelyeket mostanaban olvastal?

Mostanában az kell a könyvtől, hogy kikapcsoljon a napi pörgéssel járó stresszemből. Aktuálisan a Trónok harca-sorozatot gyűröm másodjára és remélem, hogy mire a tizedik félkötet végére érek, Martin úr megembereli magát és kijön végre a folytatás. Nincs rá sok esély, mert Martin urat nem érdekli a véleményem és sajnos nagyon gyorsan olvasok. Az utóbbi hónap legnagyobb új olvasmányélményei Murakami és Sten Nadolny könyvei voltak.

A csaladod mennyire toleralja a hobbidat?

Az uram nincs nagyon odáig a pipázásomtól, de elfogadja, mert megváltoztatni úgyse tud. Édesanyám a dealerem: az ő címére érkeznek az általam innen-onnan rendelt dohány- és pipaszállítmányok és amikor találkozunk, akkor nekem hónaptól függetlenül karácsony van. A lányom pedig egész kicsi kora óta kiválasztja nekem az aktuális pipát, amit aznap szívnom kell. Kicsit szélesedett a paletta, mióta feléri a középső polcot is.

ft3.jpg

Hogyan latod a magyar pipas online / offline kozosseg evoluciojat? Ugyanilyen aktivan tagja vagy nemet pipas kozossegeknek is? Ha igen, latsz kulonbseget?

A Pipák, dohányok, szivarok csoportnak régóta vagyok tagja, ott érzem igazán jó magam. Elfogadó, kedves, értelmes társaság, a törzskar jól ismeri egymást és egymás vesszőparipáit, jó hangulatú, sosem erőszakos ugratások, közös rendelések mennek. Az angol nyelvűekből néhány éve kiszálltam, mert vagy elmocsarasodtak vagy terjengőkké váltak nekem. Egy van, amibe bejárok és impulzusokat gyűjtök: a Which nice PIPE tobacco are you smoking now. Ott gyűlik néhány ember, akit nagyon tudok tisztelni. Német pipáscsoportom négy van, a kedvencem a Pfeifenecke, ezen kívül van néhány pipás adásvételi csoport is (MeyTrade Pfeifen und Feuerzeug-Börse, Pfeifenkrautbörse, Pfeifenbörse), ahová néha benézek, inkább vásárolni, mint eladni. A túl nagy csoportokban (Facebooks Pfeifenfreunde, The Gentlemen’s pipe society) nem érzem jól magam, nagy a fluktuáció és túl sok az olyan ember, aki gyorsan akar kész válaszokat kapni olyan kérdésekre, amit előtte már saccperkábé kétszázszor megválaszoltak. A pipázás is, a beszélgetés is, de a gyerekek és növények felcseperedése is mind olyan dolgok, amikre érdemes az időt rászánni és én szeretném is rászánni.

10 villamkerdes - es a valaszok:

Kikapcsolodaskent filme, konyv, vagy zene?

Mindharom. A film a Keresztapa, a zene a Quimby, es a könyv A Nagy Medve fiai. Ja, és persze színházelőadások minden mennyiségben.

Kedvenc pipad?

Daniel Mustran: Dirty Dan és egy csomó dán freehand

Kedvenc dohanyod ebben a pillanatban?

Sutliff: Pumpkin spice

Ha flake, akkor szetmorzsolva vagy csak hajtva tomve?

Hajtva

Szurovel vagy szuro nelkul? 

Is-is 

Szivar es cigaretta is?

Szivarka, Moods Sunshine 

Dohany vasarlo szempontbol az vagy aki vasarol, elszivja es ujra vasarol, vagy az aki vasarol, vasarol, vasarol, dobozol, eloszor szekrenyt majd komplett tarolohelyseget tolt meg a betarazott kedvenc dohanyok dobozaival?

Abszolut az utóbbi. Pánikban vagyok, ha 2 kg alá kerülök, 15 kg-nál kezdem jól érezni magam

Talalkoztal mar mogorva, segiteni nem hajlando pipassal?

Mogorva sok van. Segítséget nem kérek :-) Felénk feltűnően sok neurológiai problémával küszködő pipás van. Folyton látom őket, villamosmegállóban, itt-ott. Reszketnek, tikkelnek, motyognak… érdekes.

Adnal 1 tuti tippet a pipatisztitashoz?

Durva tisztítószál 90 %-os alkoholba mártva – a 97 és magasabb alkoholszázalékú nem tisztít úgy állítólag, magyarázták a kémiáját, de nem értettem, mert nem érdekelt -, füstjáratot addig dikicselni, míg tisztán nem jön ki. Aztán ugyanez fehér puhával alkohol nélkül. Szárra no alkohol, nyilván. Kazánperem bizony benyálazva és papírzsepivel letakarítva, nem elegáns, de hasznos. A rusztikolt pipákra képernyőtisztító-folyadék vált be, alkohol nélkül. Én szeretek viaszozni, szóval Carnauba a fejre és a szárra is nagygenerálok idején – de persze nem hetente :-)

Mit gondolsz, milyen lesz a pipazas mint hobby helyzete 2025-ben?

Mivel én ezer évig tervezek élni, egy pipás biztosan lesz. Na jó, komolyan: szerintem ugyanaz, mint most. Lesz egészségfasizmus is, dohánylobbi is és ugyanannyi pipa iránt érdeklődő ember is.  

 ft9.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szubjektivpipas.blog.hu/api/trackback/id/tr4414217223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása